Angry Birds

Command & Conquer: Rivals – Voiko reaaliaikainen strategia toimia kosketusnäytöllä?

Command & Conquer on perinteinen strategiapelisarja ja kaikkein myydyin sellainen. Sarjan pelejä on siirtynyt pelaajien käsiin jo yhteensä 35 miljoonaa kappaletta. Ensimmäinen sarjan peli, Command & Conquer: Tiberian Dawn ilmestyi jo vuonna 1995. Tämä peli löi reaaliaikaisen strategian suuren peliyleisön tietoisuuteen. Kun Electronic Arts E3-messuilla julkaisi tiedon, että pelin uusin osa on mobiilipeli, oli somemyrsky sarjan vanhojen fanien suunnalta hurrikaaniluokkaa. Nyt peli on lopultakin ilmestynyt iOS– ja Android-versiona.

No toimiiko reaaliaikainen napsuttelu kosketusnäytöllä?

Lyhyesti sanoen kyllä toimii, mutta ennen sitä se tärkein: Peli on pelattavissa ilmaiseksi. Lisäksi kyllä, peli sisältää paljon pelätyt mikromaksut, ja mikromaksuja suorittamalla pelissä saa selvää etua vastustajaan nähden. Pelin alkupuolella pelaaja kuitenkin saa uusia yksikköjä käyttöön nopeasti ilmaiseksikin, mutta muutaman tunnin kuluttua kehitys hidastuu ja ilmaiseksi pelaavalta pelaajalta vaaditaan sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä. Ilmaiseksikin tämä peli tarjoaa silti mukavaa ja yllättävän syvällistä strategiaviihdettä – pieninä mobiilipelaamiseen sopivina makupaloina.

Tuntuuko peli oikealta Command & Conquerilta?

Pelin tunnelma on saatu yllättävän hyvin säilytettyä, vaikka pieni ruutu ja kosketusnäytölle suunniteltu käyttöliittymä aiheuttavatkin rajoitteensa.

Pelin ideana on saada haltuun kartalla näkyviä valloituspisteitä enemmän kuin kilpailija. Kun näitä pisteitä on itsellä enemmän hallinnassa, pääsee lataamaan ydinohjusta. Kun ydinohjus on täysin ladattu, mäjähtää se vastustajan päämajaan. Kun näitä ohjuksia on saanut lähetettyä yhteensä kaksi kappaletta, voittaa pelin. Oman twistinsä tähän latailun odottamiseen tuo se, että jos vastustaja saa vallattua ydinohjuksen toiselta, ei sen lataus nollaudu. Eli jos saa vastustajalta vallattua 90 prosenttisesti latautuneen ohjuksen, on se pian jo vastustajan päämajaa räjäyttämässä. Tämä säilyttää tehokkaasti pelin jännityksen viimemetreille saakka.

Valloitustarkoituksiin on tarjolla useita erilaisia yksiköitä, jotka ovat vahvoja joitain yksiköitä vastaan ja taas heikkoja toisen tyyppisiä yksiköitä vastaan. Tämä antaa mahdollisuuden erilaisiin strategisiin ratkaisuihin, joiden testaaminen on hauskaa ja koukuttavaa.

Minkä arvosanan antaisit pelille?

Pelistä jääkin vanhalle Command & Conquer -veteraanille lähinnä mieleen se, että kyseessä on positiivinen yllätys. Vaikka mikromaksut vähän nakertavatkin ilmaiseksi pelaavan pelaajan mieltä ja pelit ovat lyhyitä, on pelissä säilynyt mukavan paljon alkuperäisen Command & Conquerin tunnelmaa. Jos strateginen ajattelu innoittaa mieltä, kannattaa tämä kahdeksikon arvoinen taskukokoinen reaaliaikanaksuttelu laittaa kokeiltavien pelien listalle.